کاربرد انواع سازه فضاکار

کاربرد انواع سازه فضاکار متناسب با نوع آن متفاوت است. به طور کلی سازه های فضایی چندین ساختار سه بعدی هستند که به هم اتصال دارند .و از نظر ظاهری شبیه به خرپاها هستند. از کنار هم قرار گرفتن چندین شکل مثلث مانند که از اتصال لوله ها به هم تشکیل می شوند، سازه فضاکار ایجاد می گردد.

به منظور ایجاد استحکام در سازه میزان بار خمشی و‌ کششی بر روی سازه مورد محاسبه قرار می گیرد. به هر قطعه سازه فضایی یک فریم گفته می شود. و معمولا به عنوان پوشش زیبا مورد استفاده قرار می گیرند.

مهم ترین کاربرد سازه های فضاکار برای ایجاد نمایشگاه های مناسبتی و دائمی می باشد، از طرفی از این اشکال هندسی به عنوان پوشش گلخانه ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که استفاده از سازه فضایی برای بسیاری از مکان های تفریحی مانند پارک ها و یا مراکز خرید هم مورد استفاده قرار می گیرد که نوع استفاده رابطه مستقیمی با نوع سازه دارد.

بارهای وارد شده بر روی سازه، قطعه به قطعه منتقل می شود بنابراین باری که بر روی سازه قرار می گیرد در تمامی قسمت ها به یک اندازه می باشد. در نهایت بار انتقالی به ستون ها و بعد به پی می رسد.

 

 

سازه های فضاکار چند نوع هستند

همان طور که اشاره شد، سازه های فضایی دارای انواع مختلفی ست که کاربرد انواع سازه فضاکار طرح آن ها را ایجاد می کند.

سازه  فضاکار تخت

این سازه ها برای سقف مکان مشخصی را در نظر می گیرند. و تا زمانی که کار انجام می شود، این سقف تا هم لایه بالایی و هم پایینی باید موازی با زمین شکل گیرند. از این مورد در گلخانه، سوله و مواردی از این قبیل کاربرد دارد.

سازه فضاکار چلیک

این سازه ها معمولا به شکل قوسی می باشند. و‌ هم از درون و هم از بیرون شکل هندسی سازه را می توان احساس کرد. از داخل و از بیرون این سازه شبیه به قوس می باشد.

سازه  فضایی گنبدی

برای ایجاد این سازه باید از اتصالات گوی سان استفاده کرد. که کاری بسیار تخصصی می باشد .همچنین از بهترین انواع سازه فضاکار همین ساختار گنبدی شکل می باشد. و از نظر معماری این شکل هندسی سازه از بهترین ها در اجرای سازه می باشد.

سازه های دیسکی

شکل این سازه از بیرون دایره است اما با استفاده از فریم های تخت ساخته شده اند، در این صورت به این سازه های فضاکار سازه های دیسکی گفته کی شود. در مکان هایی می توان از آن استفاده کرد که ستون گذاری محل به درستی انجام شده باشد. عملکرد این سازه  مانند فریم های تخت می باشد اما از زیبایی ظاهری آن هم نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

سازه های دیسکی

 

 

سازه های فضاکار هرمی

کاربرد انوع سازه فضاکار تا به اینجای کار متفاوت بوده است . و همان طور که اشاره شد تمام موارد به شکل آن ها بستگی دارد. مثلا Space Frame Pyramid Structure (ساختارهرمی قاب فضایی) زیبایی بسیار زیادی دارد و برای ساخت سازه هایی که از نظر دیداری اهمیت دارند کاربرد بسیاری دارد‌.

سازه های سینوسی

مدل های سینوسی سازه فضاکار از جمله مواردی ست که برای زیبایی کاربرد دارد.و می تواند مناطق بسیار جذابی را خلق کند‌.

سازه های فضاکار دو طرف شیبدار، نیم قوس از نمونه های موجود سازه فضاکار در بازار می باشد .که هر یک کاربرد خاص خود را در معماری ایفا میکند.

کاربرد انواع سازه فضاکار

ممکن است از این سازه ها به عنوان چراغ قهوه شهری استفاده شود.ایجاد باجه های عوارضی از دیگر کاربردهای سازه فضایی می باشد.استادیوم ورزشی از آنجایی که مساحت بسیار بزرگی می خواهد برای ساخت می توان از سازه فضاکار استفاده کرد و در هزینه ها به صرفه تر می باشد.

 

کاربرد انواع سازه فضاکار

استفاده بارز از سازه های فضایی ایجاد نمایشگاه ها می باشد که به صورت مناسبتی برگزار می شوند.سایبان های زیبا از جمله مواردی ست که استفاده از سازه فضاکار را بسیار کاربردی چرده است.از جمله وظایفی که سازه های فضاکار دارند. این است که بهترین اشکال هندسی را به با کمترین وزن ممکن ایجاد می کنند. و این موارد را می توان به صورت پیش ساخته هم مورد استفاده قرار داد.کاربرد انواع سازه فضاکار در متن مقاله بیان شد، که نسبت به نوع سازه می توان توقعاتی در معماری از آن ها داشت.