اتصالات گنبد ژئودزیک

اتصالات گنبد ژئودزیک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد، گنبد ژئودزیک گنبدی است که با سطوح هندسی ساخته شده است. این گنبدها در واقع ساخت های حلقوی هستند که به هم چسبیده شدند و در کل مثلث های بسیاری هستند. که به شکل کروی در کنارهم قرا گرفته و یک گوی بزرگ ایجاد کرده اند.

برای ایجاد و ساخت گوی ها باید قطعات به شکل مثلثی یکدیگر را قطع کنند.‌دلیل ایجاد شکل مثلث، پخش انرژی بین اعضا می باشد که در نهایت نیروی انتقالی بین اعضا به شدت کاهش می یابد.هر چه اتصالاتی که در بین اعضای گنبد وجود دارد بیشتر شود، سازه انعطاف پذیرتر می شود.گنبدهای ژئودزیک در سازه های فضاکار بسیار اهمیت دارد.

سازه با اتصالات گنبد ژئودزیک

ممکن است سادگی سازه ژئودزیک نظر شما را به خود جلب کرده باشد اما باید توجه داشته باشید که این سازه با اینکه نصب و اتصالات ساده ای دارد. اما می تواند فضاهای خیلی بزرگ را پوشش دهد بدون اینکه نیاز باشد سازندگان مصالح زیادی در ساخت استفاده نمایند.

این سازه با توجه به شکل ساختاری تمام نیروی وارد شده را به تیکه گاه ها منتقل می سازد. از آنجایی که این سازه به خوبی می تواند فضا را پوشش دهد یکی از بهترین ساختارهای هندسی شناخته شده در بین معماران و سازندگان است.

چراکه به خوبی بارهای منتقل را حمل می کند. سبک است و بسیار کاربردی می باشد. در صورتی که قصد داشته باشیم فضا را پر کنیم و یک سازه حجیم داشته باشیم، بهترین گزینه سازه ژئودزیک و کروی می باشد.

اما از آنجایی که تمام عناصر مخصوص ژئودزیک به صورت خطی تولید می شوند. برای ایجاد یک سازه کروی بابد هزینه بسیار زیادی کرد که ممکن است برای تولید کننده و سازنده به صرفه نباشد. برای تکمیل یک گنبد لازم است تقسیمات پنج یا شش ضلعی به صورت سه قسمتی به هم متصل شوند.

 

سازه با اتصالات گنبد ژئودزیک

کاربرد اتصالات گنبد ژئودزیک

از این اتصالات معمولا برای ساخت اقامت گاه ها استفاده می شود که لازم است پروژه سریع پیش برود و هزینه ی کمی برای ساخت آن شود.دیده می شود برای بسیاری از کمپ ها و یا کافه های فضا باز از این سازه استفاده شده است.بهترین گزینه برای سایه بان ها و یا آلاچیق ها می باشد از طرفی می توان از این مورد برای ایجاد کلاس ها و یا ورزشگاه های مختلف استفاده نمود.

 

بیمارستان های صحرایی، اقامت گاه های اظطراری، روف گاردن، گلخانه ها و برخی از باغ ها لازم است که ازین سازه مورد استفاده قرار گیرد.کاربرد دیگری که ژئودزیک ها دارند برای آسمان نما ها و شبیه سازها می باشد.حتی می توان از آن برای اتاقک های آکوستیک، شیلد مغناطیسی، انبارهای مواد غذایی بهره گرفت.

مزایای استفاده از گنبد ژئودزیک

برای ساخت سازه با اتصالات گنبد ژئودزیک نسبت به سازه های دیگر از کمترین مصالح استفاده می شود.برای ساخت آن از فلزات و یا عناصر دیگر مانند چوب هم می توان استفاده کرد بنابراین محدودیت در ساخت ندارد.

استحکام بالایی دارد و این استحکام بدون نیاز به ستون ایجاد شده است با این حال مجموعه از وزن سبکی برخوردار است.برای ساخت و جمع کردن کوتاه ترین زمان ممکن را نیاز دارد.به منظور اتصال و احداث به ابزار خاصی نیازندارد.نگهداری و تعمیر آن ساده ست و معمولا طول عمر مفید آن بسیار بالا می باشد.حمل و نقل آسان و تهویه مناسب از دیگر مزایای اتصالات گنبد ژئودزیک می باشد.

گنبدها معمولا تمام بار وارد که به صورت کششی و فشاری به مجموعه می باشد را از طریق اعضای خطی به تکیه گاه ها و در نهایت به پی وارد می کنند. در این مجموعه تمام اعضا بار را تحمل می کنند.

 

مزایای استفاده از گنبد ژئودزیک

اولین اتصال

والتر بائلرزفلد اولین مهندسی ست که برای کارخانه زایس اولین آسمان نما را بر روی این شرکت ایجاد کرد. که سازنده این طرح شرکت wydmann می باشد. بنابراین اولین کشوری که توانست گنید ژئودزیک را نصب کند، آلمان می باشد.

اکر بخواهیم ژئودزیک را در ریاضیات بیان کنیم. تعمیم خط مستقیم بر روی خطوط منحنی یا خمینه می باشد. در این صورت خطوط مماس با آن ها به همان گونه موازی می مانند.اتصالات لوی چیوتا که نقاط بسیار کوتاه به هم متصل می گردند که آن را ژئودزیک محلی می گویند‌.