سازه خرپایی چیست؟

آیا شما تا به حال نام خرپا را شنیده اید؟ اصلا می دانید که خرپا چیست؟ هیچ مشکلی ندارد. اگر شما نمی دانید که خرپا چیست؛ ما در این مقاله قصد داریم درباره سازه خرپایی مطالب بسیار مفیدی را خدمت شما عزیزان قرار بدهیم. در واقع اگر بخواهیم به طور مختصر بگوییم باید بگویم که خرپا به سازه های فلزی می گویند که شکل مثلثی دارد. و از پیوست‌ های متشکل، تشکیل شده است همچنین خرپا دارای وظیفه می باشد. که می توانیم به کنترل تنش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان اشاره کنیم؛ همچنین خرپا انواع مختلفی دارد. و مزایا و کاربرد بسیار زیادی دارد پس ما را تا انتهای مطالب همراهی کنید تا بتوانید به پاسخ سوالات آن دسترسی پیدا کنید.

سازه خرپایی چیست؟

بسیاری از ساختمان ها از سازه های فولادی ساخته می شوند، در واقع اعضای سازه های فولادی در معرض نیروهای محوری قرار گرفتند که کارهای بسیار زیادی نسبت به نیم اعضای انعطاف پذیر دارد. سطح مقطع سازه فولادی به یک صورت است، خرپا ها دارای محور اصلی می باشند.که به منظور ایجاد مقاومت در برابر آسیب های خارجی استفاده می شود.

در بسیاری از مواقع برای این که دهانه های بزرگ را بپوشاند از خرپا استفاده می کنند. و مکان هایی از سیستم هایی که خرپا استفاده می شود. در مقایسه با سایر سیستم ها مواد بسیار کمتری استفاده می ‌شود و همچنین از نیروی کمتری بهره می‌ برند. به همین دلیل خرپا در زمینه ساخت و سازه فضایی بسیار مناسب است مثلثی تشکیل شده است. و همین واحد های مثلثی بدون انحنا تشکیل شده‌ اند و با اعضا و اتصالات به گروه متصل می‌ شوند آن ها برای تشکیل گروه به مواردی مانند لولا و سخت نیم سفت و سخت استفاده می شود.

گره هایی که توانایی حمل بار ها را دارند به زمین منتقل می ‌شوند. از این نوع خرپا ها در ساخت پل برج سقف استفاده می ‌شود. اشتباه نکنید از حرف ها تنها برای این مکان ها استفاده نمی شود. بلکه برای ساخت انبارهای صنعتی و سوله کاربرد بسیاری دارد.

سازه خرپایی چیست؟

انواع خرپا

همان طور که از تیتر این بخش مشخص است، خرپا ها انواع مختلفی از نظر شکل دارند که ما در این بخش به آن می‌ پردازیم.

1.خرپا های فلزی یک نوع خرپا می باشد که با عنصر مثلثی شکل تشکیل می ‌شوند. و خرپا های فلزی ساده اصولاً برای ساخت یک سقف کاربرد بسیاری دارد. این خرپاها از تیره شیب دار تشکیل شده است و از زمان گذشته تا به امروز کاربرد بسیاری دارد.

انواع خرپا

2.خرپای فلزی مسطح همه اعضا در یک صفحه دو بعدی قرار دارند این نوع خرپا ها اعضای فوقانی مسطح دارند. که بیشتر برای ساخت پل ها، شاه تیرها و سقف کاربرد زیادی دارند.

3.خرپای فلزی مرکب این نوع خرپا از نظر مقاومت نسبت به سایر خرپاها بسیار بیشتر از استحکام بالایی دارد. و در پروژه های ساختمان سازی استفاده فراوانی می شود.

4.خرپا فلزی فضایی این شبکه سه بعدی تشکیل شده است که مثلث ‌های آن به طور خودکار متصل هستند. این نوع خرپا در بین کار فرمایان آن محبوبیت بسیاری دارد و برای ساخت استخر ها، نمایشگاه ها و کارخانه ها محصول استفاده می شوند که جنس آن ها معمولاً از آلومینیوم و فولاد و آهن می باشد اتصال این نوع خرپا از نوع لولا می باشد، اگر شما دوست دارید استقامت و استحکام ساختمان تان را بیشتر کنید می‌ توانید از خرپای فلزی فضایی دولایه استفاده کنید.

معایب و مزایای سازه های خرپایی

همان طور که تا اینجای مقاله خواندید خرپا ها از جمله سازه های بسیار محکم و پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی و مصالح ساختمانی می باشند که معمولاً برای طول دهانه مشابه به جای تیرآهن استفاده می شوند؛ اکنون قصد داریم در این قسمت درباره مزایای استفاده از سازه های خرپایی مطالبی را در اختیارتان بگذاریم.

مزایای خرپا شامل حمل و نقل بسیار آسان و راحت، همچنین در صنعت ساختمان سازی بسیار آسان نصب می شود، قیمت این نوع وسیله بسیار مقرون به صرفه می باشد، خرپاها مقاومت بالایی دارند که می توان به مقاومت در برابر آب و هوا و ضربه، انتخاب بسیار مناسبی برای ساختمان های مرتفع و یا برج های در حال ساخت و یا بهره برداری سریع و در اخر وزن  سبک این محصول از مزایای این محصول می باشد.

اکنون نوبت معایب سازه های خرپایی می باشد که در این قسمت آن را خدمتتان عرض می کنیم، هزینه نگهداری و مراقبت از خرپای ها بسیار سنگین می باشد که به طوری که اگر یک قطعه از این وسیله خراب شود بسیار گران برای شما تمام می شود، خرپاها به قدری سبک نیستند که شما خودتان آن ها را حمل و نقل کنید پس باید هزینه ماشین سنگین آن ها را جابجا می کند را در نظر بگیرید، همچنین خرپا به فضای بسیار زیادی احتیاج دارد پس حواستان به مکانی که قصد دارید آن ها را نصب کنید باشد.

معایب و مزایای سازه های خرپایی

برای اطلاع بیشتر در مورد اتصالات خرپا به لینک زیر مراجعه نمایید:

اتصالات خرپا از چه نوعی است؟