سازه فضا کار مقاوم به زلزله

امروزه همان طور که مشاهده می کنید قیمت ساخت و ساز ساختمان های مجلل و سازه های مقاوم به زلزله بسیار معطوف شده است. طبق گزارش داده شده خرابی های ساختمان بتنی در زلزله های گذشته شامل کیفیت پایین بتن و طول مهاری ناکافی و تیر قوی ستون ضعیف و ستون های کوتاه می باشد. پس یکی از دلیل ‌های بسیار مهم برای خراب شدن ساختمان ها در برابر زلزله این موارد می باشد. چرا باید ساختمان تان را مقاوم کنید.

مقاوم سازی دو اصل دارد که شامل محدود کردن تغییر مکان با اضافه کردن آلمان ها یا خرپاها و یا ایجاد تغییر اساسی در معماری داخلی ساختمان می باشد. اگر شما در ساختمان از آلمان های ضعیف یا همان خرپا های ضعیف استفاده کنید ساختمان در برابر تمامی بلا ها واکنش نشان می دهد.

ما در این مقاله قصد درباره سازه فضاکار مقاوم به زلزله مطالب بسیار مفیدی خدمت شما عزیزان قرار بدهیم. پس ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. تا جواب سوال خودتان را پیدا کنید.

سازه فضا کار مقاوم به زلزله

مفهوم سازه فضا کار مقاوم به زلزله

استفاده از بتن های مسلح پر کننده برای ساختمان سازی یکی از راه های تقویت آسیب پذیر از کاربرد و فراوانی می باشد. این بتن ها خواص سازه قاب های بتن مسلح مانند: آرماتور طولی، آرماتور عرضی، ستون ها و تیرها، مقاومت فشاری ستون ها، کیفیت اتصال بین دیوار و قاب تغییر رفتار قاب مورد نظر یکی از حساس ترین اجزای ساختمان سازی می باشند.

یک روش دیگر که پیشنهاد می کنیم مقاوم سازی دیوارها هستند. با برش های فولادی فروخته می ‌شود، این نوع دیوارها باعث می ‌شوند عملکرد لرزه ای آن ها حالت مشابه بتونی از مشکلات کمتری برخوردار باشند، اما خب بسیار پرهزینه است.

روش های پیشنهاد شده از نوع مقاوم سازی بسیار زیاد است. به برخی از موارد حتی به چند درصد ساخت می ‌رسد. به مدت زیادی از اجرای کمبود عضو سایت روش های فوق به شمار می رود. ما در قسمت های بعدی درباره ‌های اولیه و تقویت شده خرپاها و همچنین شبیه سازی رفتار لرزه‌ ای مقایسه کرده و به تحلیل پرداخت کنیم. پس ما شما را به ادامه مطالب دعوت می ‌کنیم.

مفهوم سازه فضا کار مقاوم به زلزله

مدل های پیشنهادی سازه فضا کار مقاوم به زلزله

مدل اولیه یک ساختمان بتنی می باشد. که در دو طبقه ساخته شده است هر طبقه این ساختمان به ارتفاع ۳ متر را به یک دهانه در یک طرف به طول ۵ متر و سه دهانه در طرف های دیگر اندازه های مختلفی مانند ۳ متر همچنین دهانه میانی ۴ متر دهانه های کناری که مورد بررسی قرار گرفته اند ساخته شده است.

ابعاد ستون ها در این ساختمان باید به ۳۰۰ در ۳۰۰ میلی متر باشد که ۴ عدد میلگرد بتواند آن ها را پر کند هر چهار میلگرد فولادی مسلح شده اند. و با فواصل ۱۵ سانتی متری استفاده می شوند. اکنون بر روی این مورد قسمت دهانه کوچک در به صورت بیرونی اقدام می ‌کنیم که روی آن آلمان یا خرپا اضافه کنیم.

روش اتصال سازه فضاکار به مدل بتنی

اتصال ‌های مدل بتنی و سازه های فضاکار مثل مدل دیوار برشی ها می کنند برای این روش باید یک ورقه فولادی جنس با ضخامت ۱۵ میلی متر و با ابعاد های دلخواه به ستون بتنی متصل کنید. باید برای انجام این کار روی سطوح با استفاده از دریل سوراخ ایجاد کنید. سوراخ آن باید نشان ۱۸ میلی متر باشد .و فاصله آن ها می ‌تواند هر چقدر که شما بخواهید باشد.پس از آن کمپرسور باد را داخل آن می کنید و آن را تمیز می کنید پس از ان برد ها را داخل سوراخ قرار می دهید و با استفاده از چسب اپوکسی کل محل سوراخ را پر می کنید. در این روش اتصال سازه فضاکار به مدل بتنی گفته می‌ شود.

ابعاد ستون ها در این ساختمان باید به ۳۰۰ در ۳۰۰ میلی متر باشد. که ۴ عدد میلگرد بتواند آن ها را پر کند هر چهار میلگرد فولادی مسلح شده اند. و با فواصل ۱۵ سانتی متری استفاده می شوند. اکنون بر روی این مورد قسمت دهانه کوچک در به صورت بیرونی اقدام می ‌کنیم که روی آن آلمان یا خرپا اضافه کنیم.

روش اتصال سازه فضاکار به مدل بتنی

برای اطلاع بیشتر در مورد تاثیر زلزله بر سازه های فضاکار می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

تاثیر زلزله بر سازه فضاکار