ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی

در عصر کنونی شیوه های جدید جایگزین روش های سنتی شده و صنایع را متحول کرده است. صنعت ساخت و ساز و ساختمان یکی از صنایعی بوده که از گذشته تا به امروز، دست خوش نغییرات بسیاری شده است. روند سریع تکنولوژی ها و علم روز سبب شده تا مهندسین هر روز ایده ای جدید برای ساخت نوین سازه ها در سطح جهانی مطرح کنند. سازه های فضایی یکی از تکنولوژی های جدید در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. سازه های فضایی با استفاده از متریال مختلف تولید شده و برای ساخت انواع سازه ها از جمله ساخت سوله کاربرد دارد. شاید بتوان گفت ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی، گزینه ای عاقلانه برای ساخت یک سوله چند کاربره با کاهش وزن سازه است. برای آشنایی با سوله و سازه های فضایی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

سوله، چه نوع سازه ای است؟

یکی از جذاب ترین سازه های عمرانی که با محاسبات خاصی طراحی می شود، سوله است. سازه های شیب دار یا سوله بر حسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند. از سوله برای پوشش دهانه های بزرگ و ساختمان های صنعتی و کشاورزی، سالن های ورزشی، دامداری ها و مرغداری ها به کار می رود.

ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی

مزایای ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی

1.طراحی منظم و هوشمندانه میله های آلومینیومی و فولادی در سیستم خرپایی، جلوه ای و نمایی زیبا به سازه می دهد.

2.پیش ساخته بودن میله ها و شبکه های خرپایی سبب شده تا نیازی به عملیاتی همانند جوشکاری در طی فرایند ساخت سوله نباشد.

3.علیرغم شکل و ابعاد سازه های خرپایی، وزن این نوع سازه ها بسیار کم بوده؛ به طوری که در مقایسه با سایر سیستم های ساخت و ساز، برای ساخت سوله بدلیل ارتفاع زیاد از این نوع سیستم خرپایی توصیه می شود.

4.استفاده از کادر مجرب و تکنولوژی های کامپیوتری در مراحل طراحی تا تولید قطعات خرپایی و اتصال ساده آن ها به یکدیگر سبب شده تا ساخت سوله در مدت زمان خیلی کوتاه تری انجام شود.

5.یکی از ویژگی های مهم استفاده از سازه های فضایی در ساخت سوله، هزینه های اقتصادی آن در اجرای دهانه های بزرگ در سازه هایی همانند سوله است.

6.اتصال سازه های فضایی به یکدیگر بدون عملیات جوشکاری بوده و در مرور زمان در صورت ایجاد تغییر در دهانه های سوله، می توان اتصالات را از یکدیگر باز کرده و به راحتی طول دهانه را افزایش و یا کاهش داد.

7.درجه نامعینی بالای سیستم های خرپایی، ضریب اطمینان و ایمنی سوله را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

عوامل موثر در طراحی سوله با استفاده از سازه های فضایی

همان طور که گفته شد، سوله ها بر حسب نوع کاربری دارای ابعاد مختلفی هستند. وزن و ابعاد این قطعات با توجه به نوع کاربری واحد صنفی تعیین می شود. به طور کلی؛ برای طراحی و ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی عواملی هم چون: سرعت وزش باد، موقعیت جغرافیایی ساخت سازه، میزان بارش برف، ارتفاع ستون های سازه، دهانه های سالن و نوع اتصالات سازه نقش موثری دارند.

انواع سازه های فضایی

ساخت سوله با سازه های فضایی فولادی در جهان کاربرد بیشتری نسبت به دیگر سازه های فضایی دارد. مهمترین علت محبوبیت سازه های فولادی در ساخت سوله، سختی بالای آن است. تنوع پروفیل های فولادی و در دسترس بودن آنها در اکثر نقاط جهان، از دیگر ویژگی های محبوبیت ساخت سوله با استفاده از فولاد است.

ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی آلومینیومی نیز امکان پذیر بوده که نسبت به سازه های فولادی، گران تر و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند.

در مجموع؛ سوله یک سازه پرکاربرد به خصوص در صنوف صنعتی شناخته می شود. دوام و پایداری این نوع سازه، اهمیت بالایی دارد. ساخت سوله با استفاده از سازه های فضایی مزایای متعددی داشته که مهندسان را بر آن می دارد تا برای ساخت سوله های سبک با مقاومت بالا، از سازه های خرپایی منظم استفاده کنند.