سقف‌های فضایی خمیده

سقف‌های فضایی خمیده از جمله سقف‌ های مدرن و جدید به حساب می‌ آیند که امروزه در طراحی ساختمان‌ های بزرگ تجاری و صنعتی شاهد استفاده از آن‌ها هستیم. این سقف‌ ها علاوه بر داشتن زیبایی و جذابیت ظاهری زیاد، می‌ توانند فضای بیشتری در دسترس افراد قرار دهند. در چند سال اخیر شاهد افزایش ساخت و ساز سقف‌های فضایی خمیده بوده‌ایم و بسیاری از مهندسین یا معماران ترجیح می‌ دهند به جای استفاده از سقف‌ های ساده، اقدام به اجرای سقف‌ های خمیده کنند. معمولاً برای فضاهایی با متراژ بالا که دارای ستون هستند، انواع سقف‌ های خمیده می‌ تواند گزینه مناسبی باشد.

تاریخچه ساخت سقف‌های خمیده

برای نخستین بار در سال 1920، سقف‌های فضایی خمیده روی یک انبار مشاهده شد، پس از آن ایده طراحی این سقف‌ها در سال 1945 محبوبیت زیادی پیدا کرده و توانست نظر بسیاری از معماران و طراحان را به خود جلب کند.

هم اکنون شاهد افزایش استفاده از این سقف‌ ها به عنوان سازه‌ های مدرن و لوکس هستیم، بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند برای مکان‌ هایی مانند ساختمان‌ های تجاری، ورزشگاه‌ ها، نمایشگاه‌ ها و حتی منزل از سقف های خمیده استفاده کنند. این سقف‌ ها علاوه بر اینکه فضای داخل را افزایش می‌ دهد می‌ تواند زیبایی چشم گیری نیز داشته باشد.

ویژگی های انواع سقف‌های فضایی خمیده چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سقف‌های فضایی خمیده، بهتر است با ویژگی‌ های عمومی آن آشنا شوید؛ در ادامه به معرفی ویژگی‌ های کلی این سقف‌ ها می‌ پردازیم:

  • سقف‌های فضایی خمیده در برابر وزش شدید باد مقاوم هستند.
  • از استحکام زیادی در برابر ضربه یا زلزله برخوردار هستند.
  • دارای سطح وسیعی بوده و می‌ توانند فضای بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند.
  • به تنهایی تا چندین برابر زیبایی و جذابیت ساختمان را فراهم می‌ کنند.
  • به خاطر شیبی که دارند باعث سرازیر شدن آب شده و از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌ کنند.

سقف‌های فضایی خمیده و کاربرد آنها

 

برای ساخت سقف های فضایی از چه متریالی استفاده می شود؟

برای ساخت سقف‌های فضایی خمیده معمولاً از فلزات مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، مس، گالوانیزه و آلومینیوم استفاده می‌ شود. در نظر داشته باشید این سقف‌ ها دارای یک اسکلت پایه هستند که این اسکلت از فلزات تهیه می‌ شود ولی پوشش آن‌ها می‌ تواند از موادی مانند آجر، بتن و فوم یا مصالح مختلف دیگر باشد. معمولاً برای ساخت سقف‌ های خمیده بزرگ از فولاد یا آلومینیوم به همراه پوشش محکم و درجه یک استفاده می‌ کنند؛ همچنین برای سقف‌ های کوچک که ابعاد زیادی ندارد استفاده از فلز مس می‌ تواند گزینه مناسبی باشد.

کاربرد سقف‌های فضایی خمیده

امروزه سقف‌های فضای خمیده دارای کاربردهای متنوعی هستند، برای مثال برای ساخت خانه، کلبه، گاراژ، اصطبل‌ ها، درمانگاه‌ های صحرایی، ورزشگاه‌ ها، اماکن آموزشی و انواع سوله می‌ توان از این سقف‌ های منحنی استفاده کرد. سقف‌ های فضایی خمیده از جمله جدیدترین و مدرن‌ ترین سقف‌ هایی هستند که در چند سال اخیر توانسته اند توجه معماران ایرانی و داخلی را به خود جلب کنند. تلفیق سقف منحنی به همراه شیشه کاری‌ های ظریف رنگی یا ساده می‌ تواند منظره‌ ای زیبا و جذاب ایجاد کند؛ این سقف ها علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی نیز هستند.

هزینه ساخت سقف‌های خمیده

یکی از مهمترین مواردی که قبل از ساخت انواع سقف‌ های فضایی خمیده باید در نظر گرفته شود، هزینه این سقف‌ ها است؛ همانطور که گفته شد از فلزات مختلفی برای ساخت سقف‌ های خمیده استفاده می‌ شود که این موضوع از اصلی‌ ترین مواردی است که در تعیین قیمت ساخت آن‌ها موثر است. علاوه بر این، میزان پیچیدگی و ظریف کاری‌ های آن نیز سبب تعیین قیمت نهایی طراحی انواع سقف‌ های خمیده می‌ شود.

در حال حاضر شاهد وجود نوسانات مختلف در بازار انواع فلزات هستیم که این مورد نیز می‌ تواند باعث تعیین هزینه ساخت شود و به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت ساخت سقف‌ های خمیده فضایی را مقدار ثابتی در نظر بگیریم. معمولاً این سقف‌ ها نسبت به سقف‌ های ساده و قدیمی هزینه ساخت مناسبی دارند؛ علاوه بر این، هرچقدر متریال استفاده شده در ساخت آن‌ها با کیفیت‌تر باشد شما باید هزینه بالاتری برای ساخت و ایجاد آن‌ها پرداخت کنید.