پوشش‌های فضایی در سقف‌ها

یکی از جدیدترین و پرکاربردترین سقف‌ هایی که امروزه استفاده از آن در پروژه‌ های عمرانی افزایش پیدا کرده است، سقف‌ های فضایی است. پوشش این سقف ها دارای انواع مختلف و متعددی است که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ های ظاهری یا کیفی مخصوص به خود است. انواع پوشش‌ ها در سقف‌ های فضایی دارای مزایای فراوانی هستند، به همین دلیل شاهد افزایش استفاده از سازه فضایی و سقف های فضایی در کشور ایران یا دیگر کشورهای جهان هستیم. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد انواع پوشش‌ فضایی در سقف‌ها عنوان می‌ کنیم.

سقف های فضایی چیست؟

سقف‌ های فضایی معمولاً برای مکان‌ های بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد، این سقف‌ ها متشکل از شبکه‌ های متصل هستند که بدون ستون بوده و در بسیاری از مکان‌ های صنعتی و تفریحی نصب می‌ شوند. سقف های فضایی سازه‌ ای مثلثی شکل و خرپا مانند هستند که جهت پوشاندن دهانه محیط‌ های بیرونی به کار برده می‌ شوند. در نظر داشته باشید تمامی سقف‌ های فضایی با استفاده از مصالح و متریال های مختلف پوشانده می‌ شوند که این پوشش‌ ها می‌ توانند جنس، ضخامت و مواد پایه مختلفی داشته باشند

انواع پوشش‌ سقف های فضایی

پوشش سقف‌ های فضایی دارای تنوع بالایی هستند که در ادامه مهم ترین آن‌ها را معرفی می‌ کنیم:

  • پوشش بتنی جی آر سی
  • الیاف کربن
  • پارچه‌ های مخصوص و مستحکم
  • لوله‌ های سبک نازک
  • وین زیپ
  • ساندویچ پانل با روکش آلومینیوم یا گالوانیزه
  • ترکیب ورق موج‌ دار و پشم و شیشه
  • کارتن پلاست

 

انواع پوشش‌ های فضایی در سقف‌ها چه کاربردی دارند؟

پوشش سقف فضایی از هر نوعی که باشد می‌ تواند نقش مهمی در محافظت از اجزا و تجهیزات زیرین خود داشته باشد. این سقف‌ ها معمولاً برای گلخانه‌ ها، کارگاه‌ ها و کارخانه‌ های تولیدی، زمین‌ ها و استادیوم های ورزشی، پارک‌ ها و بوستان‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این سقف‌ ها از نفوذ باران یا تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می‌ کنند، علاوه بر این، در مواقعی که برای گلخانه‌ ها یا پارک‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند، نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی انواع گل و گیاه دارند.

مزیت نصب سقف های فضایی

نصب انواع پوشش‌ فضایی در سقف‌ها دارای مزیت‌ های مختلفی هستند که در ادامه اصلی‌ ترین آن‌ها را معرفی می‌ کنیم:

  1. وزن کم و ایمنی بسیار بالایی دارند.
  2. دارای تکنیک‌ های برتری هستند.
  3. به صورت ناگهانی منهدم نمی‌ شوند.
  4. دارای صرفه اقتصادی زیادی هستند.
  5. مقاومت فراوانی در برابر زلزله و آتش سوزی دارند.
  6. برای نصب آن‌ها نیاز به تکیه‌ گاه‌های سازه نیست.
  7. دهانه آن‌ها محدودیت اندازه ندارد.
  8. به آسانی نصب می‌ شود و برای نصب آن نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی نیست.
  9. به راحتی می‌ توان از آن‌ها در تمامی مکان‌ ها با هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد.

در هنگام خرید پوشش سقف‌ های فضایی چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

همان طور که گفته شد، پوشش سقف‌ های فضایی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام درجه سختی و کیفیت مربوط به خود را دارند به همین دلیل در زمان خرید باید توجه کرده و بر اساس نوع استفاده و محل نصب، بهترین و مرغوب‌ترین نوع آن را خریداری کنید. علاوه بر این، به ابعاد آن توجه کرده و پوشش‌ ها را بر اساس اندازه سازه فضایی خریداری کنید. هنگام خرید هر کدام از پوشش‌ ها کیفیت و یکپارچگی آن را در نظر گرفته و آن‌ها را از یک فروشنده معتبر و شناخته شده خریداری کنید.

قیمت پوشش‌های فضایی در سقف‌ها

یکی از مهمترین نکاتی که برای بسیاری از خریداران مهم است، قیمت پوشش‌ های فضایی در سقف‌ ها است. قیمت این پوشش‌ ها ثابت نیست و عوامل مختلفی مانند نوع پوشش، برند تولید کننده، ضخامت و کیفیت تولید، می‌ تواند در تعیین قیمت نهایی آن‌ها موثر باشد.

در برخی مواقع پوشش‌ های خارجی به دلیل داشتن کیفیت بالاتر و هزینه‌ های گمرک، قیمت بیشتری نسبت به نوع ایرانی دارند. علاوه بر این، به دلیل نوسانات موجود در بازار نمی‌ توانیم نرخ مشخصی برای این پوشش‌ ها در نظر بگیریم. بهتر است در هنگام خرید از فروشنده بخواهید در ابتدا قیمت هر کدام از پوشش‌ ها را در اختیارتان قرار داده تا برای خرید، بهتر تصمیم گیری کنید.